România, taxa „pe soare”? Ce ar putea însemna proiectul de ordonanţă
În ultimul timp, în România circulă un proiect de act normativ prin care se propune ca toate (sau aproape toate) echipamentele de producere a energiei fotovoltaice — în special invertoarele instalate la prosumatori — să fie supuse unui audit cibernetic obligatoriu, plătit de proprietar, precum şi unor reguli de control al producţiei/injectării în reţea.
Mai mult, se afirmă că România s-ar putea transforma în prima ţară din lume care impune un control guvernamental extins asupra echipamentelor private de producţie fotovoltaică, cu caracter practic de „taxă mascată” asupra prosumatorilor.
---
Ce prevede proiectul – forma/elementele cunoscute
– Proiectul de Ministerul Energiei / OUG pentru modificarea Legii energiei electrice nr. 123/2012 şi completarea Legii nr. 220/2008 prevede: obligativitatea auditului cibernetic anual şi periodic pentru invertoarele şi sistemele informatice asociate centralelor electrice fotovoltaice.
– Motivarea oficială: se invocă existenţa unor invertoare şi controlere – în special provenite din China – care ar putea transmite date către terţi, sau permite acces de la distanţă, ceea ce ar reprezenta un risc pentru securitatea reţelei energetice.
– Auditul ar fi stabilit „în condiţiile stabilite prin ordin comun al preşedintelui Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi al directorului Direcţia Naţională de Securitate Cibernetică (DNSC)”.
– În plus, în proiectul de lege B432/2025 (înaintat la Senat) se propune introducerea de “reguli tehnice de securitate cibernetică” şi dispecerizarea prioritară a energiei injectate de instalaţii de producere <1 MW, ceea ce dă posibilitatea operatorului/reţelei să limiteze producţia/injecţia.
– Forma cea mai criticată: se aplica la prosumatori casnici (nu doar la mari proiecte fotovoltaice) – peste 260.000 de prosumatori potenţial vizaţi şi ~330.000 de invertoare distincte.
---
Cum funcţionează guvernul: trecerea legii fără dezbatere reală
– Proiectul a fost pus în dezbatere publică cu termen scurt (ex: 10 zile lucrătoare) pentru consultare.
– Criticii susţin că documentul a fost elaborat şi difuzat fără consultare adecvată a prosumatorilor, fără transparentă completă asupra costurilor şi implicaţiilor.
– Deşi ministerul declară că măsura “nu vizează prosumatorii” (ci doar mari producători), informaţiile iniţiale indicau contrariul, ceea ce generează suspiciuni privind nivelul real de intenţie şi transparenţă.
---
Argumente „pro” (în favoarea măsurii)
1. Securitatea reţelei energetice – având în vedere interconectarea sistemelor, există un risc ca echipamente vulnerabile să fie exploatate pentru a afecta reţeaua.
2. Protejarea consumatorului – dacă sistemele instalate au componente dubioase, auditul poate preveni pierderi, furturi de date, suprataxări necontrolate sau fraude.
3. Alinierea la standarde europene de securitate cibernetică – industria energetică este considerată infrastructură critică şi trebuie protejată.
4. Transparenţă şi responsabilizare – dacă există interfaţe software/primitiv funcţionale, ar putea fi clarificate drepturile şi obligaţiile proprietarilor de instalaţii.
---
Argumente „contra” (împotriva măsurii)
1. Cost suplimentar pentru prosumatori – obligaţia plăţii auditului reprezintă un cost adăugat, reducând atractivitatea investiţiei în panouri fotovoltaice.
2. Implicare excesivă a statului în proprietatea privată – critici susţin că statul ar intra în controlul echipamentelor private (invertoare casnice), ceea ce contravine dreptului de proprietate.
3. Risc de descurajare a energiei distribuite – dacă prosumatorii simt că sunt trataţi ca „miniproducători” supuşi regulilor dure, investiţiile scad şi tranziţia energetică este slăbită.
4. Lipsa de claritate şi risc de abuz – prevederile în formă iniţială vizează toate invertoarele, fără diferenţiere. Controlul/injecţia limitată ar putea fi folosite în mod arbitrar.
5. Posibilă încălcare a legislaţiei europene – se invocă încălcări ale principiilor pieţei unice, drepturilor proprietarilor şi directive europene.
---
Ce s-ar putea întâmpla dacă se adoptă aşa cum e propus
Prosumatorii ar trebui să plătească anual un audit cibernetic pentru invertorul lor.
Statul sau operatorul de distribuţie ar putea avea acces remote la invertor, să-l monitorizeze sau să-l limiteze (inclusiv să oprească injectarea în reţea) la ore de vârf sau când reţeaua are surplus.
Investiţiile casnice în panouri solare ar deveni mai puţin atractive, fiind percepute ca având costuri ascunse şi riscuri de control extern.
România ar putea fi percepută internaţional ca un precedent negativ în materie de energie distribuită: „taxă pe soare”, control guvernamental excesiv, încălcarea autonomiei energetice individuale.
Impact asupra tranziţiei energetice: posibile blocaje, scădere a numărului de prosumatori, creşterea costului energiei pentru cei care produc.
---
Dezbatere publică: ce lipsuri sunt
Nu există încă un text final adoptat, cu data de intrare în vigoare, costuri exacte şi criterii tehnice clarificate.
Nu s-a făcut (public) o evaluare completă a impactului economic asupra prosumatorilor, a costurilor administrative şi a beneficiilor nete.
Dialogul cu proprietarii de sisteme fotovoltaice pare limitat şi termenele scurte de consultare restrâng transparenţa.
Nu e clar cum se diferenţiază între sisteme mari (parcuri) şi cele casnice; dacă toate sunt incluse, sarcina este imensă.
Mecanismele de limitare a producţiei/injecţiei, ce garanţii de dreptare/protecţie au proprietarii, cum se vor stabili criteriile, nu sunt detaliate public.
---
Concluzie
Proiectul de ordinanţă privind auditul cibernetic şi controlul invertoarelor pentru prosumatori ridică întrebări serioase. Dacă este adoptat în forma iniţială, România ar putea deveni primul stat care implementează un model de „taxare indirectă” şi control guvernamental al producţiei casnice de energie solară — ceea ce contravine spiritului energiei distribuite, democratizării producţiei şi autonomiei consumatorului.
Pe de altă parte, din perspectiva securităţii energetice, există argumente valide pentru protejarea sistemului în faţa noilor riscuri digitale. Cheia va fi modul în care legea va fi finalizată: dacă va fi proporţională, transparentă, diferenţiată între mari producători şi prosumatori casnici, şi dacă drepturile proprietarilor vor fi garantate.
Pentru cei care au investit în fotovoltaice sau intenţionează să o facă, este momentul să urmărească evoluţia proiectului, să îşi verifice echipamentele, să se informeze asupra costurilor suplimentare posibile şi să participe, dacă pot, la consultarea publică.
---
Surse principale pentru articol
“Toate invertoarele instalațiilor fotovoltaice vor fi auditate cibernetic o dată pe an – proiect de OUG” (Economica)
“Statul român vrea să impună operatorilor de distribuție şi prosumatorilor obligaţia unui audit cibernetic anual” (Digi24)
“România ar putea deveni prima ţară care impune control guvernamental …” (Agerpres)
“APCE: Auditul cibernetic cu plată, un nou episod…” (Asociaţia Prosumatorilor)
“Parlamentul va decide cine injectează în reţea la prânz într-o zi cu soare…” (Mediafax)
---
Comentarii
Trimiteți un comentariu